marți, 25 august 2009

Ce am pierdut si ce am castigat.

Sunt fericit!

De mai bine de o luna merg la Tamina la catarat, o zona faina de catarare pentru vara, insa are si cateva aspecte pe care eu nu le-am luat in calcul cand mi-am stabilit traseele prioritare.
Ploo des si bine, iar la prima faleza unde sunt multe trasee tari apa se infiltreaza si stanca ramane uda pana la o saptamana dupa o ploaie serioasa.S-a intamplat sa merg acolo 3 saptamani la rand si sa gasesc traseele ude.

Weekendul trecut am gasit traseul la care aveam plan, uscat, insa nu a iesit asa cum mi-am dorit, in sensul ca nu am finalizat traseul. Am fost foarte aproape de finalizare, insa a lipsit ceva.
Nu aveam planificat sa fac escalada anul asta, programul meu de antrenament a fost centrat pe boulder si prin urmare nu am acordat mare atentie andurantei, nu a fost suficient ce am facut.


Vin si spun acum importanta celor 3 componente ale antrenamentului fizic pentru catarare:
FORTA
REZISTENTA IN REGIM DE FORTA
ANDURANTA

Pntru mine a fost un salt urias cand am acceptat importanta fiecareia dintre ele si cand am inceput sa le lucrez pe fiecare in parte separat in cadrul unui program de antrenament.
Fie ca faci numai boulder sau numai escalada, nu se poate una fara alta, bineinteles adaptate in fuctie de obieciv.
Daca vei face numai Forta, nu vei avea probleme in a dezlega pasii traseelor dar te vei umfla si vei avea problema in a lega traseul, daca vei face numai anduranta nu te vei umfla, dar vei intampina probleme in a face pasii grei intalniti in traseu, iar daca te axezi numai pe forta in regim de rezistenta nu vei imbunatati nici una dintre ele. Nici una din cele trei componente nu substituie pe cealalta, si nu trebuie confundate si amestecate.

O sa scriu un pic pe scurt ce inseamna fiecare fara sa intru in detalii tehnice.
Antrenamentul de Forta se face la intensitate mare aproape de 100%, volum mic, se lucreaza maximal si se pune accent pe calitate nu cantitate.
Exemplu:un traseu de boulder de 3 mutari la limita sau 1-4-7 la campus board

Rezistenta in regim de forta (ANAEROBA) energia necesara este produsa in lipsa oxigenului.Antrenamentul se bazeaza pe exercitii de intensitate mare(60-70%) dar nu maxim
Exemplu:legarea a 3 trasee de boulder, aproximativ 20 miscari , nu ai posibilitatea sa te relaxezi(scuturat mana, oprire pt odihna)

Anduranta(rezistenta aeroba) exercitii la intensitate mica dar volum mare.
Ture pe trasee usoare de escalada sau circuite lungi, ideea este sa stai cat mai mult pe panou.

Cronometrul nu trebuie sa lipseasca de la antrenament.

Mult succes!!

Niciun comentariu: